هوشمند سازی

تاثیر هوشمند سازی منازل بر کاهش هزینه ها

درست زمانی که ما نباید نسبت به هدر رفتن انرژی بی تفاوت باشیم،هوشمند سازی به کمک ما می آید.هوشمند سازی ساختمان ها راه مناسبی

برای بهینه کردن مصرف انرژی و در نتیجه کاهش هزینه ها می باشد.

میخواهیم در این مقاله برخی از فناوری هایی که در این زمینه به ما کمک می کنند را بررسی کنیم

هوشمند سازی
  • استفاده از پنل های خورشیدی

پنل های خورشیدی قابل نصب روی سقف ها از فناوری های معروف در زمینه منابع تجدید پذیر هستند.با نصب این پنل ها می توانیم به راحتی انرژی الکتریسیته خود را تولید کنیم تا نیازی به استفاده از برق شهری نداشته باشیم.البته هر چه سقف بیشتری داشته باشیم می توانیم از انرژی بیشتری استفاده کنیم

از این  راه میزان مصرف برق خانه ها کاهش می باید و دنبال آن کاهش هزینه را خواهیم داشت.تا جایی که در برخی کشور ها طرح های اقتصادی جالبی در حال اجراست.برای مثال برخی شرکت ها پنل ها یخورشیدی اجاره می هند و هزینه ای که بابت اجاره آن می گیرند در مقایسه با هزینه برق نیروگاهی بسیار کمتر است.

  • سنسور های خاموش/روشن لامپ

یکی از راه های مناسب کم کردن هزینه ها سپردن مسئولیت خاموش و روشن کردن لامپ ها به سنسور هاست.کار این سنسور ها به این صورت است که با تشخیص حضور یا غیبت افراد روشنایی اتاق را کنترل می کند.طبق آمار میزان اتلاف انرژی و هزینه به خاطر روشن ماندن چراغ های اضافی سالانه بیشتر از صد ها دلار است

هوشمند سازی
  • ترموستات هوشمند

خرید ترموستاتی که بتواند به طور هوشمند با عادات زندگی ما خو بگیردو دمای منزل را تنظیم کند یک سرمایه گذاری منطقی است.این وسیله کوچک می تواند دمای خانه را به طور خودکارتنظیم کندتا قبض های سبک تری را پرداخت کنیم.

طیق تحقیقات پیزی حدود 50 درصد از قبض ها مربوط به سرمایش و گرمایش منزل است.

  • سنسور هدر رفت آب

کمبود منابع آبی باعث شده تا جلوگیری از هدر رفت آن تبدیل به دغدغه این روزهای بشریت شود.پس نباید نسبت به هدر رفتن این عنصر مهم بی تفاوت باشیم.در کنار هدر رفتن آب آب گرمکن هایی که بهینه نیستند نیز انرژی را تلف می کنند.بهترین راه حل این مسائل اصلاح الگوی مصرف است اما در کنار آن باید فناوری مناسب نیز داشته باشیم.

برای مثال سنسور های هوشمندی که زیر دوش یا کف حمام نصب میشوند و به محض استفاده از آبزمان را می سنجندو زمانی که بیشتر از حد نرمال استفاده کنیم چراغ قرمز آن هشدار می دهد.

هوشمند سازی
  • آشپزخانه هوشمند

در آشپزخانه های هوشمند وسایل این امکان را دارند که زمان بندی هر کاری را از طریق ما یا اینترنت بگیرند.همچچین در زمان اوج مصرف کار نکنند.

اگر بخواهیم مثال دیگری از وسایل خانه هوشمند بزنیم میتوانیم به جاور برقی های هوشمند اشاره کنیم .این دستگاه با بررسی محیط اطراف علاوه بر وظیفه تمیز کردن را به خوبی انجام می دهند.حتی با وسایل برخورد نمی کنند.