روتر چیست؟

 

معرفی روتر

روتر یکی از دستگاه های شبکه ای مهم و حیاتی است که از آن در شبکه های LAN و WAN استفاده می گردد . روترها تاکنون در مدل های متفاوت و با معماری مختلف طراحی ، تولید و عرضه شده اند .

 انواع روترها :

روتر های سخت افزاری

روترهای فوق ، سخت افزارهائی می باشند که نرم افزارهای خاص تولید شده توسط تولید کنندگان را اجراء می نمایند در حال حاضر صرفا” به صورت black box به آنان نگاه می کنیم .نرم افزار فوق ، قابلیت روتینگ را برای روترها فراهم نموده تا آنان مهمترین و شاید ساده ترین وظیفه خود که ارسال داده از یک شبکه به شبکه دیگر است را بخوبی انجام دهند . اکثر شرکت ها ترجیح می دهند که از روترهای سخت افزاری استفاده نمایند چراکه آنان در مقایسه با روترهای نرم افزاری، دارای سرعت و اعتماد پذیری بیشتری می باشند . شکل زیر یک نمونه روتر را نشان می دهد .

روترهای نرم افزاری

روترهای نرم افزاری دارای عملکردی مشابه با روترهای سخت افزاری بوده و مسئولیت اصلی آنان نیز ارسال داده از یک شبکه به شبکه دیگر است. یک روتر نرم افزاری می تواند یک سرویس دهنده NT ، یک سرویس دهنده نت ور و یا یک سرویس دهنده لینوکس باشد . تمامی سیستم های عامل شبکه ای مطرح ،دارای قابلیت های روتینگ از قبل تعبیه شده می باشند

در اکثر موارد از روترها به عنوان فایروال و یا gateway اینترنت ، استفاده می گردد . در این رابطه لازم است به یکی از مهمترین تفاوت های موجود بین روترهای نرم افزاری و سخت افزاری ، اشاره گردد : در اکثر موارد نمی توان یک روتر نرم افزاری را جایگزین یک روتر سخت افزاری نمود ، چراکه روترهای سخت افزاری دارای سخت افزار لازم و از قبل تعبیه شده ای می باشند که به آنان امکان اتصال به یک لینک خاص WAN از نوع Frame Relay ، ISDN و یا ATM را خواهد داد .یک روتر نرم افزاری نظیر سرویس دهنده ویندوز دارای تعدادی کارت شبکه است که هر یک از آنان به یک شبکه LAN متصل شده و سایر اتصالات به شبکه های WAN از طریق روترهای سخت افزاری ، انجام خواهد شد .

به طور مختصر می توان گفت از این دستگاه می توان در موارد زیر استفاده کرد:

  • استفاده از روتر به منظور اتصال دو شبکه به یکدیگر و ارتباط به اینترنت
  • استفاده از روتر در یک شبکه LAN
  • استفاده از روتر به منظور اتصال دو دفتر کار

روتر مسافرتی چیست؟

به زبان ساده، یک روتر مسافرتی یک روتر وای فای دقیقا مشابه همانی است که در خانه دارید. اما کوچک تر و قابل حمل تر که باعث می شود به راحتی آن را در مسافرت ها با خود حمل کنید، اما قابلیت های آن مشابه نمونه خانگی است.

روتر خانگی طراحی شده است تا پروسه اتصال و مدیریت دستگاه ها را به شبکه های وای فای عمومی راحت تر کند، چه در هتل، چه فرودگاه یا هرجای دیگر.

روترهای مسافرتی حالت های استفاده متعددی دارند که باعث می شود به انواع مختلف کار کنند. البته همه مدل ها همه حالت ها را ندارد و حتی ممکن است حالت ها به یک نام نباشند، پس مواظب باشید. پنج حالت اصلی به صورت زیر است:

AP mode از اتصال اینترنت غیر وایرلس نقطه دسترسی وایرلس ایجاد می کند. قابل استفاده برای مکان هایی که فقط امکان دسترسی به اینترنت کابلی وجود دارد.

Router mode روتر به شبکه متصل می شود و دستگاه شما به روتر متصل می شود. این دستگاه ها روی شبکه مخفی می مانند.

Repeater mode روتر محدوده تحت پوشش شبکه وایرلس را گسترش می دهد. این حالت برای استفاده در خانه کارآمد است.

Bridge mode اتصال شبکه موجود را می گیرد و آن را با نام و گذرواژه متفاوت منتشر می کند. شبکه را به دو قسمت تقسیم می کند.

Client mode قابلیت وایرلس را برای هر دستگاه غیر وایرلس با اتصال کابل امکان پذیر می کند.

باید هر حالت را به صورت جداگانه هنگام استفاده فعال و پیکربندی کنید.