تجارت الکترونیک

مقدمه

این روزها در جوامع مختلف بیش از پیش شاهد آن هستیم که افراد روزانه به اینترنت رجوع می کنند. برای خرید محصولات ودریافت خدمات گوناگون مورد نیاز خود به جستجو و ارزیابی کالا ها و خدمات مورد نیاز خود  درسایت های مختلف می پردازند .

از این رو استفاده از فضای مجازی و اینترنت رونق چشمگیری در معاملات تجاری ایجاد کرده است. از طرفی با سرعت بخشیدن به انجام معاملات مورد استقبال خریداران و فروشندگان قرار گرفته است .به گونه ای که امروزه استفاده از وب سایت در اکثر شرکت های تجاری و خدماتی اجتناب ناپذیر است .

شاید سالها پیش که بشر با مبادله کالا به کالا فعالیت تجاری خود را شروع کرد هرگز گمان نمی کرد روزی بتواند تنها با یک کلیک کالای مورد نیاز خود را تهیه کند .بشر امروز توانسته به کمک علوم مختلف و با بهره گیری از پیشرفت تکنولوژی گامهای بلندی در عرصه فن آوری بردارد .همچنین موانع روزگاران پیشین جامعه بشریت را پشت سر بگذارد. بدین ترتیب با یک نگاه اجمالی می توان عصر حاضر را عصر ارتباطات نامید .

electronic commerce

تجارت آنلاین و نقش اینترنت

توسعه فن آوری های اینترنتی فرصت  جدیدی را برای تاجران فراهم کرده است. آن ها می توانند در فضایی مجازی کلیه کالا ها و خدمات خود را پیش روی تمام متقاضیان در سراسر دنیا قرار دهند. تاجران این امکان را دارند تا در سطح بین المللی با سایر تولیدکنندگان جهان به رقابت بپردازند .

بسیاری از خریداران در جستجوی روش هایی هستند که بتوانند با صرف وقت و انرژی کمتری خرید کنند .می خواهند به راحتی فهرستی جامع از آنچه می خواهند را در اختیار داشته باشند بدست بیاورند . در نهایت نیز بتوانند پس از بررسی و ارزیابی خرید مطلوب خود را انجام دهند .

استفاده از اینترنت یک  بستر مفید را محیا ساخته است. تا با پیوستن به شبکه ای گسترده ارتباطی نامحدود بین عرضه کنندگان و متقاضیان برقرار شود .

ناگفته نماند که این کار اصول و قواعد خاص خود را دارد و این قدر ها هم ساده نیست .

اینترنت راه ورود به بازارهای جدید جهانی را از طریق کاهش برخی  هزینه ها هموار می سازد . پس شاهد صادرات گسترده تری در زمینه کالاها و سرویس های گوناگون خواهیم بود

فواید خرید و فروش از طریق اینترنت برای خریداران

  • کیفیت جهانی:

بدیهی است در تجارت الکترونیک با افزایش شعبه های تجاری مخاطبان بیشتری از تمام دنیا  جذب خواهند شد . نتیجه عرضه کنندگان ناگذیرند کیفیت محصولات را به سطح مطلوبی برسانند .نوع بسته بندی ها و برچسب ها  هم باید طبق آخرین معیارهای استاندارد های جهانی ارزیابی شوند .

  • قیمت مطمئن:

ثبات و یکسان سازی قیمتها نیز از دیگر فواید تجارت الکترونیک در بازار جهانی است .واسطه های تجاری نه تنها در بهبود سطح کیفیت محصولات تاثیری ندارند بلکه موجب افزایش سطح قیمتها هم می شوند . تجارت آنلاین این امکان را فراهم کرده تا با حذف واسطه ها کالا ها با قیمت واقعی از سوی تولید کنندگان به دست مصرف کنندگان برسد .

  • انتخاب بی محدودیت:

خریداران با دسترسی به بازارهای جهانی جوامع کمتر توسعه یافته میتوانند با محصولات و خدمات نوینی آشنا شوند.این محصولات معمولا حاصل پیشرفت های علمی و فرهنگی ملل توسعه یافته است . به این ترتیب جوامع به طور مداوم در مسیر تحول و نو شدن وپیشرفت همگام با رشد تکنولوژی قرار خواهند گرفت.

  • صرفه جویی در زمان:

مراحل خرید اینترنتی بسیار سریع تر و امن تر است. به طوری که با داشتن یک شماره حساب می توان کالای مورد نیاز خود را خریداری کرد و به وسیله پست درب منزل تحویل گرفت . پس دیگر نیازی به تردد های غیر ضروری در سطح شهر و اتلاف وقت و هزینه رفت و آمد نمی باشد .

 

فواید خرید و فروش از طریق اینترنت برای فروشندگان

  • ورود به بازار جهانی:

رسالت اینترنت شناساندن شما به بازارهای بزرگ  تجارت است و این به معنی خروج از فضای بومی است .عرضه کنندگان با ورود به بازارجهانی می توانند کالای خود را در عرصه جهانی در معرض چشم جهانیان قرار داده و به فروش برسانند .می توان گفت به وسیله اینترنت مرزها شکسته می شود . عرضه کنندگان می توانند پا به بازارهای فرامنطقه ای بگذارند .همچنین این امکان را دارند که مشتریان بیشتری برای عرضه کالاها و خدمات خود پیدا کنند.

  • تبلیغات بدون هزینه:

یکی از مهارت های یک تاجر موفق پس از طرح اولیه وآماده کردن عرصه مناسب تبلیغات برای جذب سرمایه گذاران است .این روزها اکثر شرکتها سعی دارند با ترفندهای مختلف بازار تجارت را از رقیبان بگیرند و سهم خود را در این بازارافزایش دهند. بی شک با استفاده از اینترنت و طراحی یک سایت می توانند سرمایه گذاران را از سراسر دنیا به سوی کسب و کار خود جذب کنند .با اتصال به شبکه بزرگ تجارت جهانی شما دیگر نیازی به تبلیغات گسترده  برای معرفی محصولات خود نخواهید داشت. چرا که درفضای اینترنت به راحتی دیده می شوید و این باعث کاهش هزینه تبلیغات می شود .

  • صرفه جویی در هزینه ها:

صاحبان فروشگاههای آنلاین فقط باید به صورت سالیانه هزینه های هاست و دامنه را پرداخت نمایند.  این هزینه  بسیار کمتر از رهن و اجاره مغازه است .

  • فروش آسان و شبانه روزی:

فروش اینترنتی یک فروش نامحدود زمانی است. عرضه کنندگان می توانند در تمام ساعتهای شبانه روز کالاهای خود را به فروش برسانند .فروش اینترنتی با پرداخت آنلاین از دردسرهایی مثل فروش نسیه و اصرار مشتری به تخفیف جلوگیری می کند.مشتری تنها زمانی می تواند کالا را تحویل بگیرد که وجه آن را پرداخت کرده باشد.

  • امنیت:

دیگر فروشندگان نگران سرقت کالای خود نیستند.آنها محصولات خود را در مغازه ای مشخص جمع نمی کنند.

 

مقالات مرتبط:

 

تجارت الکترونیک از جمله مسائل مهم روز است که اکثر کارفرماین کمر همت به به کارگیر از متد های آن هستن.

با ما همراه باشید با جدیدترین مطالب تجارت الکترونیک!